Archive 2015

Gezond eten tijdens de zwangerschap

Als je probeert om zwanger te worden of als je er net achter komt dat je zwanger bent moet je beginnen met foliumzuur slikken. Foliumzuur verkleint de kans op een open gehemelte of een open ruggetje. Als je gezond eet krijg je ook foliumzuur binnen, maar tijdens een zwangerschap heb je hier meer van nodig dan normaal. Ook is het belangrijk dat je meer omega 3 DHA vetzuren binnenkrijgt, ook dit kun je krijgen uit een potje. Dit is een belangrijk voor de ogen van de baby, de hersenen en het zenuwstelsel. En roken is natuurlijk uit den boze!

Veel mensen zeggen: “als je zwanger bent eet je voor twee”. Dit is absoluut niet waar, je mag maar ongeveer 100 extra calorieën per dag. Dat komt overeen met een crackertje met kaas. Je komt gemiddeld 12 kg aan tijdens je zwangerschap, dit gewicht bestaat uit bijvoorbeeld je baby zelf, de moederkoek, extra bloed en wat extra vet. Alles wat je teveel aan komt qua vet, is moeilijk om kwijtraken na de geboorte van je baby. Maar boven dat, het verhoogde kans op zwangerschap diabeet. Daarom is het belangrijk om op je voeding te blijven letten.

Maar wat is gezond eten nu eigenlijk? Probeer gewoon gezond verstand te gebruiken. Drie gezonde maaltijden met drie gezonde tussendoortje’s en 2 liter vocht. Met de schijf van vijf in je achterhoofd kom je heel ver. Zorg dat je elke dag twee stuks groenten en twee stuks fruit binnenkrijgt. Zorg dat je elke dag en gedeelte aardappelen, brood, pasta, rijst of peulvruchten binnen krijgt. Ook moet je denken aan je gezonde vetten, dit krijg je binnen met bakboter of halvarine. En vergeet niet je vlees, vis of vlees vervangers en je melkproducten, eieren en kaas. Als je van dit alles dagelijks een beetje binnenkrijgt, zit je wel goed. Je mag best een beetje snoepen, maar alles met mate.

Tijdens je zwangerschap zijn er ook nog dingen die je niet mag eten of drinken. Matig je cafeïne gebruik, teveel cafeïne kan leiden tot een vroeggeboorte of een miskraam. Ook een rauwe eieren, rauw vlees of rauwe vis kunnen gevaarlijk zijn. Je moet ook uitkijken voor kazen wat gemaakt is van rauwe melk, dit zijn kazen zoals brie en camembert, dit zijn kazen waar de listeria bacterie inzit. Teveel vitamine A is ook niet goed, dit zit in bijvoorbeeld leverworst, één boterham per dag is genoeg. Natuurlijk is alcohol ook schadelijk voor je ongeboren baby, dit kan leiden tot hersenen problemen. Dit zijn allemaal veel dingen die niet mag tijdens de zanger schap, maar je baby is het allemaal waard. 

Zwangerschaps yoga

Een goeie vorm van bewegen is yoga. Yoga is perfect voor tijdens de zwangerschap, het brengt lichaam en geest in balans. Het is ook een goeie manier om in contact te komen met je baby. Je kunt yoga beoefenen tijdens een les bij de sportschool over sportcentrum bij in jouw buurt, vermeld er wel bij dat je zwanger bent dan kunnen ze hier rekening mee houden. Er bestaan ook zwangerschapsyoga cursussen bij jou in de omgeving, vraag hierna bij jou verloskundige of huisarts.

Tijdens deze zwangerschaps yoga krijg je ook ontspanningsoefeningen en ademhalingstechnieken die je perfect kan gebruiken voor je bevalling. Ook leer je juiste houdingen die je de hele dag door kunt gebruiken. Als je bijvoorbeeld zittend werk hebt dan is het heel belangrijk dat je een goeie zithouding hebt. Omdat je buik steeds meer groeit verandert de zwaartekracht in je lichaam, daarom is je houding erg belangrijk want anders belast je je onderrug.

Als je al aan yoga deed voordat je zwanger was, is het toch verstandig om een speciale zwangerschaps yoga te volgen. Zoals eerder vermeld wordt er extra aandacht besteed aan je houding, maar je veranderde ademhaling. Ook wordt hij extra gewerkt aan het versterken van je bekken en van je onderrug.

Als je geen zin hebt in een cursus of lessen volgen buiten de deur, bestaan er ook speciale dvd’s. Dan kan je gewoon in je joggingbroek in je eigen huiskamer deze oefeningen volgen. Er bestaan ook speciale YouTube kanalen, deze kun je gratis bekijken.